Nasze POŁONINY - Bieszczadzkie Czasopismo Regionalne Artykuły Forum dyskusyjne Galerie Ogłoszenia 
Baza noclegowa   Baza gastronomiczna   Dyżury aptek   Rozkład jazdy autobusów   Plan miasta
Strona g籀wna

Archiwum
Pisane w Bieszczadach
Szukaj w serwisie:
Redakcja

Kontakt

    Gazeta / moduy
    Serwis internetowy

    Baza noclegowa

Artyku造 » ~ Archiwum » [11/104] Pragncych napoi, umarych pogrzeba


Wiesaw Stebnicki - Redaktor Naczelny 'Naszych Poonin'
To dwa spor籀d siedmiu uczynk籀w miosiernych zalecanych przez koci籀 katolicki. Ucz si tego na pami midzy innymi dzieci, kt籀re id do pierwszej komunii. Jeli kto zosta ochrzczony i bierzmowany i nie zgosi oficjalnej deklaracji wystpienia z kocioa katolickiego, ma prawo by pochowany zgodnie z kocielnymi reguami. Jak si okazuje te wszystkie reguy wkuwane przez rzesze katolik籀w nie obowizuj niekt籀rych funkcjonariuszy kocioa, m籀wic prociej ksi髒y.

W wiosce za 驍ukowem zmar m髒czyzna. Nie by on mo髒e wzorem cn籀t wszelakich, ale zgodnie kocielnymi reguami przyj sakrament chrztu, bierzmowania, wielokrotnie spowiada si i przyjmowa komuni wit. Co wicej by czowiekiem mo髒e niezbyt wyksztaconym ale posiadajcym dar i umiejtnoci do wykonywania wielu prac. Dzieli si te髒 tym darem z ka髒dym kto go poprosi i czsto nie bra za to wynagrodzenia, a zgodnie z obyczajem korzysta z poczstunku, tak髒e i tego procentowego. Lubieli go ludzie w jego i okolicznych wioskach. Lubieli ksi髒a bo te髒 i wiele pracy wo髒y w remonty i budow okolicznych wity. 驍y wic sobie nie szkodzc nikomu, z po髒ytkiem dla swojego rodowiska. Grzeszy jak ka髒dy, ale nie ci髒ko no i rzadko zaglda do kocioa, co te髒 nie jest jakim wyjtkiem bo wedug statystyk w 95% spoeczestwie katolickim w Polsce kocioy odwiedza regularnie niespena 50 % wierzcych. Prawdopodobnie spdzi by tak 髒ycie do staroci. Niestety zawa serca przerwa je w wieku pidziesiciu kilku lat.

Rodzina rozpocza wic przygotowania do poch籀wku. Co pewnie przeczuwaa, bo profilaktycznie pr籀cz swojego ksidza, odwiedzia te髒 jego przeo髒onego i otrzymaa zapewnienie o zgodzie na chrzecijaski poch籀wek. To u katolika, szczeg籀lnie mieszkajcego na wsi, rzecz niezwykle wa髒na. Zamanie tych regu, to kara potworna i niewybaczalna. Po uzgodnieniach sownych i finansowych, bo te ostatnie dla niekt籀rych Ksizy wa髒niejsze s od zasad religijnych, rozpoczto pogrzeb. Przyjecha pikny karawan z elegancka i profesjonalna obsug. Pojawi si ksidz. I zacz si dramat. Ksidz po naradzie z szefem zakadu pogrzebowego postanowi postawi na swoim. Trumn poleci wie驕 prosto na cmentarz, a msz odprawi ju髒 bez udziau zmarego w kociele. Gdy wiadomo od tej zmianie dobiega do rodziny zacz si cyrk. Posypay si po adresem ksidza wyzwiska i r籀髒nego rodzaju epitety i to nie tylko od rodziny zmarego ale i od innych uczestnik籀w pogrzeby. Ten miast agodzi konflikt jeszcze go zaostrza. W kocu widzc, 髒e nikogo do swoich racji nie przekona kaza wie驕 trumn pod koci籀. Sam tez wsiad w samoch籀d i pojecha. To kolejny policzek dla rodziny i znajomych zmarego. Na wsi bowiem w dalszym cigu ludzie s zdania, 髒e zmarego powinno si odprowadzi do kocioa w pieszym pogrzebowym kondukcie. Skonsternowani uczestnicy pogrzebu powsiadali w jaki kto m籀g samoch籀d i pojechali pod koci籀. Ksidz nadal upiera si przy swoim i nie chcia wprowadzi zwok do wityni, ale ludzie nie odpucili. Zwoki zostay wniesione do kocioa, msza „byskawiczna” odprawiona. Ksidz mci si dalej bo nie wygosi kazania. Z kocioa, w kt籀rym zmary przepracowa dziesitki godzin za tak kochane przez ksi髒y „friko” przewieziono je na cmentarz i zo髒ono w grobie. Nie musze chyba dodawa, 髒e ksidz, kt籀ry tak brzydzi si grzesznego jego zdaniem postpowania zmarego, pienidze za poch籀wek wzi bez najmniejszego obrzydzenia.

Mo髒e nie warto by byo o tym pisa, gdyby nie fakt, 髒e otrzymaem w tej sprawie wiele gos籀w. M籀wiono te髒 du髒o o kapanie, kt籀ry podobno zosta usunity z innej parafii po b籀jce do jakiej doszo tam midzy ksi髒mi w trakcie karcianej gry. Podobno kocielni zwierzchnicy rozpirzyli wtedy to towarzystwo na przysowiowe cztery wiatry. Oczywicie nie z kapastwa bo tylko w wiecie cywilnym amicy przepisy pracownik wylatuje z niej raz na zawsze.

Ja te髒 nie jestem wzorem religijnoci, cho uznaje si za wierzcego i wiem, 髒e wedug regu kocielnych i pisma witego mam prawo tak myle. Bowiem zgodnie z pismem wity znajc swoje wady, nie osdzam innych. Przypominam ksidzu zza 驍ukowa co m籀wi w swojej ewangelii w. Mateusz „Przestacie osdza, 髒ebycie nie byli osdzeni, bo jakim sdem osdzacie, takim bdziecie osdzeni i jak miar odmierzacie, tak wam odmierz. Czemu wic patrzysz na somk w oku twego brata, a nie bierzesz pod uwag belki we wasnym oku?”

Wiesaw Stebnicki

[11/104] Pragncych napoi, umarych pogrzeba

» [11/104] Pragncych napoi, umarych pogrzeba
A ja si nie dziwi temu ksidzu. Jak kto za 髒ycia nie chce do koicoa, to po co ten cay cyrk i niec go tam po mierci.
Dodano 16 Sierpnia 2010 przez ~Igor



Imi
E-mail
Temat
Tre嗆
Przepisz kod:

 

© 2003-2012 Nasze Po這niny - Bieszczadzkie Czasopismo Regionalne

Wykonanie i administracja strony: JWK WebStudio