|
|||
:: [Nr 12/88] Rozmowa PoÅ‚onin - dziÅ› Arkadiusz Lupa Artyku³ dodany przez: Redakcja (2009-10-02 08:18:25) Marek Prorok - Powodem naszej rozmowy jest nie tylko poczÄ…tek roku szkolnego ale przede wszystkim pozycja jakÄ… kierowana przez pana szkoÅ‚a zajmuje w lokalnym spoÅ‚eczeÅ„stwie. ProszÄ™ o kilka zdaÅ„ przybliżajÄ…cych czytelnikom szkoÅ‚Ä™. Arkadiusz Lupa - Ustrzyckie liceum rozpoczęło swojÄ… dziaÅ‚alność w listopadzie 1951 roku po wymianie terenów pomiÄ™dzy PolskÄ… a ZSRR i akcji przesiedleÅ„czej ludność polskiej zwanej popularnie HT. Do 1963 roku dziaÅ‚aÅ‚o wspólnie ze szkoÅ‚Ä… powszechnÄ…. W latach siedemdziesiÄ…tych szkoÅ‚a rozpoczęła dodatkowo ksztaÅ‚cenie dorosÅ‚ych i ta forma ksztaÅ‚cenia pozostaÅ‚a do dzisiaj. Jednak główne zadanie naszej szkoÅ‚y to ksztaÅ‚cenie mÅ‚odzieży. W chwili obecnej w szkole pobiera naukÄ™ 370 uczniów, nauczanych przez 36 nauczycieli, zatrudnionych w różnym wymiarze godzin. Marek Prorok - Nauka w ustrzyckim Zespole Szkół Licealnych odbywa siÄ™ w różnych specjalnoÅ›ciach. ProszÄ™ o informacjÄ™ jakie możliwoÅ›ci ksztaÅ‚cenia majÄ… paÅ„scy uczniowie. Arkadiusz Lupa - ZwiÄ™kszyliÅ›my liczbÄ™ kierunków ksztaÅ‚cenia i poszliÅ›my głównie w kierunku nauk Å›cisÅ‚ych i jÄ™zyków obcych. SÄ… to kierunki racjonalne, podyktowanym rynkiem pracy i przyszÅ‚ymi korzyÅ›ciami dla absolwenta. Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że dzisiaj jest o wiele Å‚atwiej znaleźć pracÄ™ z wyksztaÅ‚ceniem politechnicznym niż humanistycznym. StÄ…d też takie nasze dziaÅ‚ania. W chwili obecnej mamy siedem kierunków ksztaÅ‚cenia. SÄ… to nastÄ™pujÄ…ce specjalnoÅ›ci: matematyczno-fizyczna, matematyczno-angielska, matematyczno-informatyczna, geograficzno-angielska, humanistyczna obejmujÄ…ca rozszerzony program z historii i jÄ™zyka polskiego a także naukÄ™ jÄ™zyka Å‚aciÅ„skiego, co dzisiaj jest rzadkoÅ›ciÄ… oraz klasa ogólna i klasa o specjalnoÅ›ci biologiczno-chemicznej. Kierunki uważane za trudne, jak na przykÅ‚ad matematyczno-fizyczny czy biologiczno-chemiczny, nie majÄ… dużego naboru ale sÄ… szlachetne i dajÄ… bardzo dobre efekty. Najważniejsza jest jednak późniejsza satysfakcja uczniów i rodziców, gdy po skoÅ„czonej edukacji Å‚atwiej jest dostać siÄ™ na elitarny kierunek studiów i zdobyć atrakcyjny zawód. Tym bardziej, że to wynik egzaminu ze szkoÅ‚y Å›redniej decyduje o przyszÅ‚ych losach absolwenta. Duża liczba specjalnoÅ›ci i maÅ‚y nabór na niektóre z nich powoduje, że niektóre oddziaÅ‚y klasowe ksztaÅ‚cÄ… uczniów w dwóch kierunkach. Polega to na tym, że część zajęć odbywa siÄ™ w caÅ‚oÅ›ci a zajÄ™cia specjalistyczne w grupach. Wymaga to od szkoÅ‚y przemyÅ›lanej i racjonalnej pracy organizacyjnej. Marek Prorok - Jakich jÄ™zyków obcych nauczacie paÅ„stwo w szkole? Arkadiusz Lupa - W chwili obecnej uczymy jÄ™zyka angielskiego, niemieckiego i Å‚aciÅ„skiego. Istnieje możliwość nauczania jÄ™zyka rosyjskiego, bo posiadamy Å›wietnie przygotowanego nauczyciela, ale jÄ™zyk ten nie cieszy siÄ™ zainteresowaniem uczniów, podobnie jak francuski, którego wczeÅ›niej nauczaliÅ›my. Na tÄ™ chwilÄ™ uczniowie skÅ‚aniajÄ… siÄ™ przede wszystkim ku jÄ™zykowi angielskiemu i dopiero na wyższej uczelni zwiÄ™kszona Å›wiadomość powoduje, że dostrzegajÄ… również inne jÄ™zyki. Marek Prorok - Kierowana przez pana szkoÅ‚a osiÄ…ga bardzo dobre wyniki nauczania. ProszÄ™ trochÄ™ pochwalić siÄ™ przed naszymi czytelnikami panie dyrektorze, bo jest czym. Arkadiusz Lupa - Wyniki naszej szkoÅ‚y sÄ… dostrzegalne goÅ‚ym okiem. Mamy bardzo dużą zdawalność egzaminu maturalnego. Od kilku lat na terenie dziaÅ‚ania OkrÄ™gowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie zajmujemy jako powiat bieszczadzki pierwsze miejsce. Wynik tegoroczny jest również najwyższy ze wszystkich powiatów. Potrzebne jest tu jedno wyjaÅ›nienie. W naszym powiecie istnieje tylko jedno liceum a w powiatach gdzie jest ich wiÄ™cej, ocena ta jest uÅ›redniana. Wszystkie oceny sÄ… dostÄ™pne na stronach internetowych krakowskiej komisji egzaminacyjnej i wypadamy tam rzeczywiÅ›cie dobrze. Dodam jeszcze, że do naszej szkoÅ‚y przyjmujemy wszystkich, którzy chcÄ… siÄ™ u nas uczyć. Praktycznie corocznie odrzucamy tylko kilka osób, kiedy jesteÅ›my pewni, że wyniki ucznia sÄ… zbyt sÅ‚abe aby poradziÅ‚ sobie w naszej szkole. Dobre licea w dużych miastach przyjmujÄ… tylko najlepszych z najlepszymi ocenami. Marek Prorok - Jest pan szóstym dyrektorem w historii szkoÅ‚y ale pierwszym, który wywodzi siÄ™ z grona jej absolwentów, podobnie jak wielu nauczycieli zatrudnionych w szkole. Czy to jakaÅ› szczególna prawidÅ‚owość? Arkadiusz Lupa - Wydaje mi siÄ™, że taka jest logika maÅ‚ych miejscowoÅ›ci. Wielu absolwentów powraca w rodzinne strony aby tu wÅ‚aÅ›nie podjąć pracÄ™. Jeżeli chodzi o mnie to historia szkoÅ‚y byÅ‚a zbyt krótka aby wczeÅ›niej któryÅ› z absolwentów zostaÅ‚ jej dyrektorem. FunkcjÄ™ dyrektora objÄ…Å‚em w wyniku konkursu w roku 1994. W tej chwili upÅ‚ynęła już trzecia kadencja, czyli piÄ™tnaÅ›cie lat mojego dyrektorowania. LubiÄ™ tÄ™ pracÄ™ i sprawia mi ona wiele satysfakcji i to nie tylko jako dyrektor, ale również jako nauczyciel historii. Marek Prorok - Od niedawna istnieje przy szkole stowarzyszenie absolwentów i osób wspierajÄ…cych dziaÅ‚alność szkoÅ‚y. ProszÄ™ o kilka słów na ten temat. Arkadiusz Lupa - Jest to forma zagospodarowania aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej, która dodatkowo daje możliwość pozyskiwania Å›rodków finansowych. Stowarzyszenie jako organizacja non profit, ma dodatkowo możliwość starania siÄ™ o Å›rodki unijne. W minionym roku szkolnym stowarzyszenie prowadziÅ‚o zajÄ™cia pozalekcyjne w ramach wolontariatu. Jest bardo ważne, bo w programach ministerialnych nie ma miejsca na przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego. Wielu nauczycieli podejmuje trud takiego przygotowania uczniów, prowadzÄ…c nieodpÅ‚atne zajÄ™cia w swoim czasie wolnym. Marek Prorok - Każdy dyrektor szkoÅ‚y ma jakieÅ› szczególne potrzeby i marzenia. Co szczególnego dla swojej szkoÅ‚y potrzebuje Arkadiusz Lupa? Arkadiusz Lupa - Jako dyrektor chciaÅ‚bym doprowadzić do koÅ„ca remont szkoÅ‚y. Na zewnÄ…trz wszystko zostaÅ‚o praktycznie zrobione, jednak wewnÄ…trz konieczna jest wymiana wszystkiego, poczÄ…wszy od Å‚azienek a na ciÄ…gach komunikacyjnych koÅ„czÄ…c. Jednak to ludzie a nie budynek i jego wyposażenie tworzÄ… szkoÅ‚Ä™. Ja od poczÄ…tku swojego dyrektorowania postawiÅ‚em na kadrÄ™, bo to kadra pedagogiczna jest najwiÄ™kszym sukcesem każdej szkoÅ‚y. Bez dobrego nauczyciela w najlepszych warunkach nic siÄ™ nie da zrobić i to on jest kluczem do sukcesu. To, że mamy takie a nie inne wyniki to, ze dziele siÄ™ tak dobrze to zasÅ‚uga kadry pedagogicznej. I na koniec jeszcze jedno. Wyniki nauczania sÄ… niesÅ‚ychanie ważne ale w naszej szkole ogromnÄ… wagÄ™ przywiÄ…zujemy do procesu wychowawczego i tej sprawie poÅ›wiÄ™camy wiele uwagi. Marek Prorok - Serdecznie dziÄ™kujÄ™ za rozmowÄ™ i życzÄ™ pomyÅ›lnej realizacji wszystkich zamierzeÅ„. Arkadiusz Lupa - DziÄ™kujÄ™ za życzenia i rozmowÄ™.
adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=726 |