:: [Nr 2/95] Nowy zasady przewozu paliw
Artyku³ dodany przez: Redakcja (2010-02-21 10:05:00)

Przekraczanie granicy polsko – ukraiÅ„skiej poprzez drogowe przejÅ›cie graniczne KroÅ›cienko – Smolnica ulegaÅ‚o na przestrzeni ostatnich lat znaczÄ…cym zmianom.


Przez długi czas straszyły na nim wielogodzinne kolejki i zorganizowane grupy lokalnych pseudo gangsterów usiłujących zastraszyć (często skutecznie) podróżnych oczekujących na odprawę. Sytuacja zmieniała się na lepsze, wraz z ograniczaniem możliwości przywozu z Ukrainy towarów akcyzowych. Zmniejszenie dozwolonej ilości przywożonych papierosów wprowadzone początkiem minionego roku, było pierwszym istotnym krokiem ku normalności. Z dniem 23 marca 2009 roku wprowadzono zasadę, że bezcłowy wwóz do Polski towarów akcyzowych dozwolony jest tylko raz na dobę, co przyniosło dobre efekty. Działania Służby Celnej RP w trosce o normalnego podróżnego trwają nadal. Od 18 stycznia bieżącego roku szczegółową kontrolą objęte zostały również paliwa silnikowe. Mówiąc prościej, będzie je można wwozić nie częściej, niż co 24 godziny w ilości dotychczasowej, czyli pełny zbiornik pojazdu i 10 litrów w kanistrze.. Nie zostały wprowadzone żadne nowe przepisy, po prostu Służba Celna uzyskała możliwości skutecznego ich egzekwowania. Stało się tak dzięki sprowadzeniu z Niemiec urządzeń technicznych pozwalających na zmierzenie paliwa, oraz zmianom w systemie komputerowym. Dla pełnego wyjaśnienia warto jest przypomnieć, co możemy przywozić z Ukrainy bez cła. Zwolnione z należności celnych i podatkowych są te towary, których przywóz nie ma charakteru handlowego a przywożone są w ilościach określonych przepisami prawa. Przywóz dokonywany jest przez osoby fizyczne na własne potrzeby, bądź potrzeby osób najbliższych, również jeżeli dotyczy on rzeczy zwyczajowo traktowanych jako upominki. Dodatkowo, przewóz ten musi być dokonywany okazjonalnie. Tylko łączne spełnienie tych warunków daje prawo do zwolnienia z opłat celnych bądź podatkowych. Wróćmy jednak do paliw silnikowych. Według celników proceder przywozu i handlu paliwem jest dość popularny, jednak na większą skalę dotyczy on, w przypadku przejścia w Krościenku, kilkudziesięciu osób. Osoby te wykazywały się jednak dużą operatywnością i w ciągu doby kilkakrotnie przekraczały granicę. Rekordziści robili to nawet 8 razy. Powodowało to sytuację, że 10% podróżnych generowało od 20 do 30% ruchu na przejściu. Efekty są widoczne, nowe zasady spowodowały istotne zmniejszenie się kolejki na przejściu granicznym. Trudno nie zadać pytania, a co ma zrobić podróżny, który przejechał do Polski z pełnym bakiem paliwa i przed upływem 24 godzin ponownie musi jechać na Ukrainę.
Jak wyjaÅ›nili mi szefowie OddziaÅ‚u Celnego w KroÅ›cienku panowie Jerzy KosztoÅ‚owicz i Maciej Bator, podróżny taki ma możliwość skorzystania z instytucji „towaru powracajÄ…cego”. Przed ponownym wyjazdem na UkrainÄ™ musi zgÅ‚osiÅ‚ ten fakt funkcjonariuszowi celnemu zajmujÄ…cemu siÄ™ obsÅ‚ugÄ… ruchu towarowego. Na tÄ™ okoliczność zostanie sporzÄ…dzony stosowny protokół, który podróżny zabierze ze sobÄ…, aby okazać go podczas kontroli celnej przy powrocie do Polski. Nasuwa siÄ™ tu kolejne pytanie. Jak bÄ™dzie sprawdzana ilość paliwa w samochodzie ponownie wyjeżdżajÄ…cym na UkrainÄ™? Jeżeli osoba zgÅ‚aszajÄ…ca nie bÄ™dzie wzbudzaÅ‚a wÄ…tpliwoÅ›ci funkcjonariusza celnego, nie bÄ™dzie należaÅ‚a do grupy podwyższonego ryzyka oraz jeżeli nie bÄ™dÄ… wystÄ™powaÅ‚y inne objawy, jak chociażby uszkodzony wskaźnik paliwa w samochodzie, to wystarczy jej oÅ›wiadczenie. W innych przypadkach zgÅ‚oszona ilość paliwa bÄ™dzie weryfikowana a metody sÄ… różne. Jeżeli po weryfikacji okaże siÄ™, że zadeklarowana ilość paliwa jest niezgodna z rzeczywistoÅ›ciÄ…, to podróżny zostanie ukarany mandatem karnym. Należy jeszcze rozważyć, co stanie siÄ™ z podróżnym, który ponownie przekroczyÅ‚ granicÄ™ nie zgÅ‚aszajÄ…c wywozu paliwa funkcjonariuszowi celnemu? Otóż przy powrocie do Polski bÄ™dzie miaÅ‚ on dwie możliwoÅ›ci, albo zawrócić, albo zapÅ‚acić cÅ‚o. Wysokość cÅ‚a w tym przypadku bÄ™dzie wynosiÅ‚o okoÅ‚o 2,5 PLN za litr paliwa a procedura jego naliczenia nie powinna przekroczyć 15 minut.
Opisane przeze mnie nowe zasady przewozu paliw są przez niektórych podróżnych złośliwie komentowane, zwłaszcza na forach internetowych. Ja jednak nie mam najmniejszych wątpliwości, że są one krokiem ku normalności.

Marek Prorok


adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=855