:: [Nr 8/84] 15 lat kolejowego przejścia Krościenko - Smolnica
Artyku³ dodany przez: Redakcja (2009-06-21 12:40:19)

7 maja 1869 roku parlament wiedeński zdecydował o budowie linii kolejowej z Koszyc do Przemyśla. Budowa ruszyła rok później, a po dwóch latach na trasę ruszyły pociągi. Nad tą linią kolejowa przetoczyły się dwie wojny światowe, powojenne walki z bandami UPA. Odcinek z Krościenka do Przemyśla, który pociąg pokonywał przez terytorium ZSRR był do lat osiemdziesiątych jedną z największych atrakcji turystycznych. W końcu lokalne władze po obu stronach granicy rozpoczęły starania zmierzające do otwarcia kolejowego przejścia granicznego Krościenko- Chyrów. Ojcami chrzestnymi tego przejścia stali się ówczesny burmistrz Ustrzyk Dolnych Piotr Korczak i Wołodymyr Horbowy z Starego Sambora. Przejście otwarto uroczyście 28 maja 1994 roku.








W piętnastą rocznicę uruchomienia przejścia zorganizowano wspólna sesję rad powiatów Bieszczadzkiego i Starosamborskiego. Radni powiatu Bieszczadzkiego dotarli na sesję w Chyrowie kursowym pociągiem, tam zaś czekali na nich radni z powiatu starosamborskiego. Radni podjęli na tej sesji między innymi dwie wspólne uchwały, które stanowią podstawę do sięgnięcia po unijne pieniądze na modernizację linii kolejowej oraz rozbudowę ośrodków wypoczynkowych w Arłamowie i Dobromilu.





Po pracowitej sesji jej nieoficjalną część przeniesiono do chyrowskiego lokalu pod Fontanną.





adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=658