|
||||||||
:: [Nr 8/84] 15 lat kolejowego przejÅ›cia KroÅ›cienko - Smolnica Artyku³ dodany przez: Redakcja (2009-06-21 12:40:19) 7 maja 1869 roku parlament wiedeÅ„ski zdecydowaÅ‚ o budowie linii kolejowej z Koszyc do PrzemyÅ›la. Budowa ruszyÅ‚a rok później, a po dwóch latach na trasÄ™ ruszyÅ‚y pociÄ…gi. Nad tÄ… liniÄ… kolejowa przetoczyÅ‚y siÄ™ dwie wojny Å›wiatowe, powojenne walki z bandami UPA. Odcinek z KroÅ›cienka do PrzemyÅ›la, który pociÄ…g pokonywaÅ‚ przez terytorium ZSRR byÅ‚ do lat osiemdziesiÄ…tych jednÄ… z najwiÄ™kszych atrakcji turystycznych. W koÅ„cu lokalne wÅ‚adze po obu stronach granicy rozpoczęły starania zmierzajÄ…ce do otwarcia kolejowego przejÅ›cia granicznego KroÅ›cienko- Chyrów. Ojcami chrzestnymi tego przejÅ›cia stali siÄ™ ówczesny burmistrz Ustrzyk Dolnych Piotr Korczak i WoÅ‚odymyr Horbowy z Starego Sambora. PrzejÅ›cie otwarto uroczyÅ›cie 28 maja 1994 roku. W piÄ™tnastÄ… rocznicÄ™ uruchomienia przejÅ›cia zorganizowano wspólna sesjÄ™ rad powiatów Bieszczadzkiego i Starosamborskiego. Radni powiatu Bieszczadzkiego dotarli na sesjÄ™ w Chyrowie kursowym pociÄ…giem, tam zaÅ› czekali na nich radni z powiatu starosamborskiego. Radni podjÄ™li na tej sesji miÄ™dzy innymi dwie wspólne uchwaÅ‚y, które stanowiÄ… podstawÄ™ do siÄ™gniÄ™cia po unijne pieniÄ…dze na modernizacjÄ™ linii kolejowej oraz rozbudowÄ™ oÅ›rodków wypoczynkowych w ArÅ‚amowie i Dobromilu. Po pracowitej sesji jej nieoficjalnÄ… część przeniesiono do chyrowskiego lokalu pod FontannÄ….
adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=658 |