:: [Nr 8/84] Ballada wagonowa
Artyku dodany przez: Redakcja (2009-06-21 12:34:42)



Wiesaw Stebnicki - Redaktor Naczelny 'Naszych Poonin'
Pitnacie lat temu 28 maja 1994 roku dokonano uroczystego otwarcia kolejowego przejcia granicznego Krocienko- Chyr籀w. Pracowaem wtedy jako szef biura poselskiego posa Wadysawa Wrony. M籀j pracodawca by wr籀d oficjalnych goci uczestniczcych w tych uroczystociach. Jednak g籀wnymi bohaterami tego otwarcia byli inicjatorzy uruchomienia przejcia Piotr Korczak po stronie polskiej i Woodymyr Horbowy po stronie ukraiskiej. Udao im si wtedy co, co wczeniej byo praktycznie niemo髒liwe.
Ju髒 w dniu uroczystego otwarcia z przejcia skorzystao z niego sporo os籀b z Ustrzyk Dolnych i okolicy. Przejcie otwierao mo髒liwoci tzw. podr籀髒y sentymentalnych dla midzy innymi przesiedlec籀w z okolic Beza. Pr籀cz podr籀髒y sentymentalnych g籀wnymi podr籀髒nikami tego pocigu byli ludzie korzystajcy z r籀髒nic cenowych pomidzy Polsk i Ukrain przewo髒cy g籀wnie alkohol i papierosy. Na przestrzeni ostatnich pitnastu lat z pocigu tego skorzystao okoo 900 tysicy os籀b. To cyfra kt籀ra jednoznacznie wiadczy o tym i髒 otwarcie tego przejcia byo dobrym pomysem. Pocztkowo przejcie to byo przejciem midzypastwowym, czyli mogli z niego korzysta obywatele Polski i Ukrainy, a od pewnego czasu jest to przejcie midzynarodowe, z kt籀rego mog korzysta obywatele wszystkich pastw wiata.
Nie da si ukry, 髒e jest to pocig przemytniczy. Korzystaj z jego usug praktycznie cigle ci sami ludzie. Ludzie zarabiajcy na r籀髒nicach cen pomidzy Polsk i Ukrain. Jeli chodzi o papierosy i alkohol to r籀髒nica ta jest spora. Jak do tej pory warto wsi do pocigu w Sanoku i pokona szedziesiciokilometrow tras by wyj na swoje. Jazda tym pocigiem i przemycanie papieros籀w i alkoholu to swoista zabawa w kotka i myszk. Pasa髒erowie kryj gdzie tylko mog papierosy, celnicy znajc te miejsca wycigaj setki paczek papieros籀w podczas ka髒dej kontroli. Jak wida nie zd髒 wszystkiego wycign, bo pasa髒erowie – przemytnicy z podr籀髒y nie rezygnuj. Korzystaj te髒 z pocigu prawdziwi turyci. I dla choby kilku z nich warto to przejcie utrzyma. Turyci to pienidze, pienidze to instrument rozwoju rejon籀w przygranicznych. Pitnaci lat temu Chyr籀w, Dobromil, Stary Sambor to mae zapyziae miasteczka bez jakichkolwiek inwestycji. Dzisiaj to dynamicznie rozwijajce si miasteczka, dor籀wnujce tym po polskiej stronie.
Najwiksz atrakcj tej linii by jeszcze nie tak dawno przejazd zakazanym dla polak籀w terenem. Na dodatek mieszkacy Bieszczad mieli bezporednie poczenie ze swoj stolic Warszaw. Trasa kolejowa biega od Zag籀rza prze Ustrzyki, Chyr籀w , Ni髒ankowice, Przemyl do Warszawy. Warto ponownie uruchomi t tras. Rady powiat籀w bieszczadzkiego i starosamborskiego podjy uchwa, kt籀ra umo髒liwia podjcie takich dziaa. Przed pierwsz wojn wiatow na tej trasie je驕dziy dwa pocigi midzynarodowe z Przemyla do Wiednia dziennie. Pora przywr籀ci ten ruch midzynarodowy ponownie.
Niestety kolej jest molochem niesprawnym. Wikszo koszt籀w kolei pochaniaj pace zarzd籀w kolejowych sp籀ek. Na kolei nic si nie opaca. Nikt tam nie myli ekonomicznie. Wydziera si strajkami pienidze na pace, nie myli si jak te pienidze zdoby.
Jeli nic si w tym wzgldzie nie zmieni, to pocig przestanie odwiedza Ustrzyki. Jak twierdz wadze PKP ekonomia wyznacza celowo utrzymania linii. Jednoczenie wadze PKP nie chc wydzier髒awi ustrzyckiego dworca, nie chc zmieni miejsc zatrzymywania si lokalnego pocigu. Czyli zmierzaj jednoznacznie do likwidacji tej linii. Znamy nawet dat tej likwidacji, ma to si odby w 2015 roku. Nie mo髒emy na to pozwoli. Podoba mi si to, 髒e sprzeciwiy si temu lokalne samorzdy. Zebray si one w Zag籀rzu i postanowiy broni za wszelk cen linii kolejowej z Jasa do Krocienka z odgazieniem do upkowa. Nie wolno pozwoli bezwolnej PKP na decyzje dotyczce lokalnych linii kolejowych. Wiedza szef籀w PKP jest maa i miaka, oni broni tylko swoich pac. Nie interesuj ich interesy lokalnych samorzd籀w. Pocig na linii Sanok – Chyr籀w jest i bdzie potrzebny. Jeli PKP tego nie rozumie to trzeba przej t lini przez lokalne samorzdy. Trzeba znale驕 pienidze na jej utrzymanie. Trzeba znale驕 prywatnego inwestora, dla kt籀rego linia ta nie bdzie przeklestwem, a jedynie dobrym interesem.
Wierz, 髒e tak si niebawem stanie.

Wiesaw Stebnicki


adres tego artyku逝: http://www.naszepo這niny.pl/articles.php?id=653