:: [Nr 16/76] KSU - fragment biografii
Artyku³ dodany przez: Redakcja (2009-01-09 12:08:00)

Do woja, marsz do woja...

Nie wiadomo, czy sukces w KoÅ‚obrzegu, czy po prostu normalna kolej rzeczy spowodowaÅ‚a to, że powoÅ‚anie do wojska otrzymaÅ‚ BoguÅ› Tutak- „Tu”. Brak dobrego perkusisty, równaÅ‚ siÄ™ automatycznie z zawieszeniem jakiejkolwiek dziaÅ‚alnoÅ›ci koncertowej. A szkoda bo szaleÅ„czy rok 1981, rok SolidarnoÅ›ciowej rewolucji w Polsce sprzyjaÅ‚ koncertom nowych niekonwencjonalnych zespołów. Siczce pozostaÅ‚o wiÄ™c jedynie komponowanie nowych kawaÅ‚ków i sporadyczne próby w chwilach pobytu Tutaka na przepustce. Nawet to siÄ™ jednak skoÅ„czyÅ‚o w momencie wprowadzenie pod koniec 1981 roku stanu wojennego. Może to i dobrze bo w domowym zaciszu Siczka stworzyÅ‚ jedne z najwiÄ™kszych późniejszych przebojów KSU takie jak; „Pod prÄ…d”, „Martwy rok”, „Wizje”, „Liban”, „IgÅ‚a”, „Moje oczy”. przerwa w koncertach mocno rozluźniÅ‚a wiÄ™zy miÄ™dzy czÅ‚onkami zespoÅ‚u. Plaster i PtyÅ› opuszczajÄ… KSU. Po powrocie 1982 roku Tutaka z wojska do niego i Siczki doÅ‚Ä…cza Adam Michno –Dżordżu. W tym skÅ‚adzie grajÄ… kilka koncertów w Polsce. PróbujÄ… też w prymitywny sposób nagrywać swoje utwory, na jakichÅ› szpulowych magnetofonach. Te pierwsze surowe nagrania zaczynajÄ… krążyć po kraju, budujÄ…c powoli legendÄ™ ustrzyckiej kapeli.


Niestety „niezwyciężona armia Polska” zainteresowaÅ‚a siÄ™ dość ostro doskonaÅ‚ym materiaÅ‚em na czoÅ‚gistÄ™ jakim byÅ‚ Siczka i w 1983 roku wcieliÅ‚a go do Pierwszego Warszawskiego PuÅ‚ku CzoÅ‚gów Åšrednich im. Bohaterów Weterplatte. PuÅ‚ku, którego historia staÅ‚a siÄ™ tÅ‚em do nakrÄ™cenia kultowego już dziÅ› serialu „Czterej pancerni i pies”. Jak siÄ™ okazuje jakiekolwiek odciÄ™cie Siczki od uciech życia dobrze sÅ‚użyÅ‚o jego muzyce. Pobyt w koszarach to zarazem dobry okres pracy twórczej. PowstajÄ… bowiem w tym, czasie kolejne przyszÅ‚e wielkie przeboje KSU takie jak „1944” ze sÅ‚ynnym motywem muzyki z filmu „Czterej Pancerni’, „UmarÅ‚e drzewa”, „ Po drugiej stronie drzwi”, czy też zwiÄ…zany ze sÅ‚użbÄ… w wojsku „Skazany na 716 dni”. Kariera wojskowa Siczki koÅ„czy siÄ™ w 1985 roku. Wraca do Ustrzyk i wspólnie z Tutakiem i Dżordżem wracajÄ… do muzyki. Niestety jest to dalej prawdziwe muzyczne podziemie i to nie ze wzglÄ™du na cenzurÄ™ czy jakÄ…Å› esbeckÄ… nagonkÄ™. Zespół nie ma menagera z prawdziwego zdarzenia, grywa tam gdzie zaproszÄ… go znajomi. Tutak pracuje w oczyszczalni Å›cieków, Dżordż w Domu Kultury, a Siczka nigdzie. Utrzymuje go mama , dyskoteki, liczne grono znajomych, skromniutkie honoraria za koncerty. CaÅ‚y czas próbujÄ… nagrywać coÅ› w prymitywnych warunkach.

Pora na profesjonalizm

Tym czasem w Polsce zaczynajÄ… powstawać pierwsze skromnie wyposażone prywatne studia nagraÅ„. Anka Grzybowska znajoma WieÅ›ka Stebnickiego kontaktuje go z Andrzejem WiÅ›niowskim. Andrzej zaÅ‚ożyÅ‚ studio nagraÅ„ RSC w Rzeszowie. W lutym 1988 roku Stebnicki spotyka siÄ™ z WiÅ›niowskim w biurze studenckim w Rzeszowie. PanujÄ…cy przez caÅ‚y czas ruch w biurze powoduje to iż rozmawiajÄ… w Å‚azience. KoÅ„cem lutego w Ustrzykach goÅ›ciÅ‚ bÄ™dzie Kult Kazika Staszewskiego, zagra też KSU. WiÅ›niowski obiecuje przyjechać i posÅ‚uchać KSU. JeÅ›li zespół przypadnie mu do gustu obiecuje pomoc w nagraniu pÅ‚yty. Razem ze Stebnickim idÄ… na koncert do sÅ‚ynnego już Domu Górnika. Kult zagraÅ‚ bardzo dobrze , ale kawaÅ‚ki KSU budzÄ… szaÅ‚ wÅ›ród widzów . Wszyscy znajÄ… teksty, Å›piewajÄ… je z zespoÅ‚em i taÅ„czÄ… pogo. Andrzej WiÅ›niowski wie, że dobrze trafiÅ‚, kawaÅ‚ki KSU to doskonaÅ‚y materiaÅ‚ na przebojowÄ… pÅ‚ytÄ™. Dalsze rozmowy przenoszÄ… siÄ™ do hotelu Laworta, gdzie przy strugach wina i wódki finalizuje siÄ™ rozmowy o pÅ‚ycie. MateriaÅ‚ jest praktycznie gotowy, dobrze ograny można wiÄ™c wchodzić do studia prawie z marszu. I tak siÄ™ też staje. PóźnÄ… wiosnÄ… materiaÅ‚ zostaje zarejestrowany, a Andrzej WiÅ›niowski szuka wydawcy. PÅ‚ytÄ™ postanawia firmować Krajowa Scena Muzyczna poprzez swojÄ… agencje AIA, tÅ‚oczy ja Pronit w Pionkach. Już na starcie wiadomo , że stanie siÄ™ ona wielkim hitem. wychodzi ona na dodatek jeszcze w czasach gdy wszystko jest limitowane i z góry ustalane , byÅ‚ to bowiem ostatni rok „starego’ czyli 1989. Tak wiÄ™c bez wzglÄ™du na to ile siÄ™ może sprzedać pÅ‚yty nakÅ‚ad jest od razu zaplanowany, na szczęście dość spory, Zaplanowany jest też odgórnie rozdziaÅ‚ na sklepy. Zespół po to by dostać dwa tysiÄ…ce pÅ‚yt zakÅ‚ada spółkÄ™ z o.o. „KSU”. Po pÅ‚ytÄ™ jadÄ… do Pionek kremowym Fiatem 125-p WieÅ›ka Stebnickiego. Gdy wyruszali benzyny w baku wystarczyÅ‚o zaledwie do Rzeszowa, nie mieli też kartek na paliwo. OkazaÅ‚o siÄ™ jednak , że sÅ‚owo KSU otwiera już wiele drzwi. Na pierwszej od strony Ustrzyk stacji paliw w Rzeszowie po krótkich pertraktacjach i obietnicy dostarczenia pÅ‚yty tankujÄ… do peÅ‚na. Manewr ten powtarzajÄ… też w Pionkach. W pamiÄ™ci do dziÅ› majÄ… wszyscy magazyn z którego pobierali pÅ‚yty. Pionki tÅ‚oczyÅ‚y pÅ‚yty jako przykrywkÄ™ do produkcji prochu do amunicji, dlatego też wszystkie prawie obiekty produkcyjne zlokalizowane byÅ‚y w olbrzymich doÅ‚ach znajdujÄ…cych siÄ™ poniżej poziomu dróg zakÅ‚adowych. Do magazynu schodzili wiÄ™c z drogi po stromych schodach. Z dwoma tysiÄ…cami pÅ‚yt dotarli do Ustrzyk prosto do Laworty by odpowiednio uczcić ten sukces. Do pÅ‚yty dodrukowany zostaÅ‚ plakat na którym zÅ‚ożyli autografy, dlatego też dzisiaj ta winylowa pÅ‚yta z plakatem z autografami jest prawdziwym biaÅ‚ym krukiem na muzycznym rynku wartym spore pieniÄ…dze. PÅ‚yta bÅ‚yskawicznie znikÅ‚a z półek sklepowych, a po kilku dniach można ja byÅ‚o kupić kilka razy drożej na wszystkich polskich bazarach. ZnalazÅ‚y siÄ™ na niej najwiÄ™ksze hity zespoÅ‚u takie jak „Pod prÄ…d”, „!944”, „Liban”, „Dno”, „Ewolucja”, „Wielki koniec”, „UmarÅ‚e drzewa”, „Jabolowe ofiary”, „Jabol pank”, „Po drugiej stronie drzwi”, „NocÄ…”, „Martwy rok”, „Na krawÄ™dzi snu”. W nagraniu wspomagaÅ‚ gitarÄ… KSU wÅ‚aÅ›ciciel studia RSC Andrzej Wisniowski. Wszystkie teksty na pÅ‚ycie byÅ‚y autorstwa Maćka Augustyna. Wraz z ukazaniem siÄ™ pÅ‚yty zaczyna siÄ™ pierwszy okres ogromnej mody na KSU. Siczka i koledzy zapraszani sÄ… do rozgÅ‚oÅ›ni radiowych trzy utwory z tej pierwszej pÅ‚yty okupujÄ… przez prawie rok czoÅ‚owe miejsca listy przebojów trójki , listy która byÅ‚a w tym czasie swoistÄ… muzycznÄ… wyroczniÄ…. PojawiajÄ… siÄ™ pierwsze nieporadne teledyski KSU nagrywane głównie podczas koncertów. KSU zaproszone zostaje na festiwal w Jarocinie w 1989 roku- co jest normalne i co mniej normalne na festiwal w Opolu. na tym ostatnim festiwalu KSU pojawia siÄ™ na samym koÅ„cu koncertu rockowego wzbudzajÄ…c niesamowity entuzjazm. KoÅ„czy siÄ™ on poÅ‚amaniem sporej liczby Å‚awek w opolskim amfiteatrze. OpiekÄ™ koncertowÄ… nad grupÄ… roztacza Krajowa Scena MÅ‚odzieżowa w osobach Katarzyny Kanclerz, Karola Majewskiego i PawÅ‚a Sity. Zespół daje sporo koncertów w tym miÄ™dzy innymi w Warszawie , Lublinie, Koninie, GdaÅ„sku. AIA postanawia iść za ciosem i wydać kolejna pÅ‚ytÄ™ zespoÅ‚u , materiaÅ‚u i to przebojowego jest bowiem sporo. Tak wiÄ™c na przeÅ‚omie roku 1989/ 1990 w studiu Tonpressu nagrana zostaje druga pÅ‚yta „Ustrzyki”. Wydawca AIA postanawia wypromować pÅ‚ytÄ™ w miarÄ™ profesjonalnie. PierwszÄ… rzeczÄ… jest wiÄ™c nakrÄ™cenie teledysku promujÄ…cego „Ustrzyki”. Do studia telewizyjnego w Warszawie KSU ma wejść w letnie popoÅ‚udnie o godzinie 14,00. Siczka okoÅ‚o 11,00 zjawia siÄ™ w sklepie Stebnickiego z pytaniem , czy jedziemy? OczywiÅ›cie o tej godzinie tylko samolot mógÅ‚ uratować sytuacje, a tego w Ustrzykach nie byÅ‚o. Gienek postanawia wiÄ™c kontynuować w Ustrzykach zabawÄ™ z „dziewczynkami” z WracÅ‚awia, Tutak zniknÄ…Å‚ gdzieÅ› w Bieszczadach, a w studiu pojawiÅ‚ siÄ™ jedynie Dżordżu. Siczka nawet nie zadzwoniÅ‚ z przeprosinami , olaÅ‚ AI-Ä™, a AIA olaÅ‚a jego i KSU. Ta zaledwie namiastka sÅ‚awy uderzyÅ‚a chyba trochÄ™ do gÅ‚owy zarówno Siczce jak i Tutakowi, a może oni po prostu tacy już sÄ…. ZimnÄ… krew zachowaÅ‚ Adam Michno –Dżordźu, który zawsze myÅ›laÅ‚ bardziej trzeźwo i po kontem interesu. Niestety jego postawa nie wystarczyÅ‚a do okieÅ‚znania dwóch pozostaÅ‚ych, w tym szczególnie Siczki. Ta postawa w tym przeÅ‚omowym i jakże ważnym dla zespoÅ‚u okresie miaÅ‚a przynieść niestety niezbyt dobre żniwo. Zespół powtórnie zszedÅ‚ praktycznie rzecz biorÄ…c do podziemia , a na dodatek krążyć wokół niego zaczęły różnej maÅ›ci hieny. JeÅ›li jednak popatrzeć na to innym okiem to kto wie czy nie w peÅ‚ni Å›wiadome postÄ™powanie Gienka okazaÅ‚o siÄ™ dla KSU zbawiennym. Wiele gwiazd z tamtego okresu znikÅ‚o ze sceny bezpowrotnie. WymieniÄ™ tutaj choćby „ChÅ‚opców z placu broni”, „Sztywny pal Azji”, „KobranockÄ™”, „ One milion Bulgaries”, „WaÅ„ka- WstaÅ„ka”, „Róże Europy”, a KSU przyczajone , oszukiwane, czÄ™sto pijane, tuÅ‚ajÄ…ce siÄ™ po prowincjonalnych scenach trwaÅ‚o dalej. CzekaÅ‚o no nowe lepsze czasy.


adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=491