:: [3/115] Stop dla pokątnego handlu ukraińskim paliwem
Artyku³ dodany przez: Redakcja (2011-02-23 14:51:03)

Od dnia 15 lutego bieżącego roku szykują się poważne zmiany dla osób wwożących do naszego kraju paliwa zatankowane w ukraińskich stacjach paliw. W prawie celnym podstawową zasadą jest ochrona narodowego rynku przed niekontrolowanym napływem towarów z zewnątrz. Cały system opłat i należności celnych ma za zadanie, właśnie taką ochronę sprawować. Szczególnie ściśle chroniony jest rynek towarów akcyzowych, czyli alkoholu, papierosów i paliw. Zasadą jest pobieranie opłat od przywozu tych towarów na rynek polski. Istnieje od niej wyjątek dla osób dokonujących okazjonalnego wwozu tych towarów pod warunkiem, że przywożone są na własny użytek w ilościach niewskazujących na ich handlowe przeznaczenie. Przepisy nie zawierają precyzyjnego określenia owej okazjonalności podobnie trudne jest precyzyjne określenie, jaka ilość danego produktu ma jeszcze charakter niehandlowy, a jaka już ten charakter traci. Brak takich regulacji nie wynika z opieszałości, czy też niedokładności, twórców przepisów celnych, ale z charakteru opisywanej sytuacji. Każdy przywóz ma charakter indywidualny, podobnie jak indywidualne są potrzeby każdego człowieka. Trudno jest więc w sposób kategoryczny precyzować częstotliwość i ilość wwożonych towarów. Dlatego logicznym wydaje się zastosowanie indywidualnej oceny każdej sytuacji, naturalnie z zachowaniem norm ogólnie przyjętych i zasad zdrowego rozsądku. Rok temu przyjęto wprawdzie rozwiązanie, że częstotliwość okazjonalnego przywozu nie może być większa, niż co 24 godziny, ale nie jest to pełne rozwiązanie problemu. Sprawa ta nie jest tylko naszym polskim problemem. Podobne kłopoty mają również inne kraje Unii Europejskiej i z tego to powodu problemem tym zajmował się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwany potocznie Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Rozstrzygnięcie, o którym mowa, nastąpiło na wniosek rządu Szwecji. Omawiany wyrok Trybunału z dnia 4 czerwca 2002 roku(sprawa C-99/00) uznaje jednoznacznie, że decydujący jest indywidualny charakter sprawy i każdy przypadek wymaga odrębnej oceny. Orzeczenie idzie jeszcze dalej i stwierdza, że instrukcje opracowane przez organy celne są tylko niewiążącym instrumentem- narzędziem, mającym na celu usprawnienie procedur celnych. Reasumując, każdy przypadek okazjonalnego przywozu towaru ma być analizowany i indywidualnie oceniany przez funkcjonariuszy służb celnych.

StojÄ…c na tym stanowisku SÅ‚użba Celna RP postanowiÅ‚a wprowadzić z dniem 15 lutego bieżącego roku zasadÄ™ szczegółowego analizowania indywidualnych przypadków wwozu do kraju paliw silnikowych. Nie ulega dla nikogo wÄ…tpliwoÅ›ci, że jeżeli ktoÅ› wwozi jednorazowo do kraju sto litrów paliwa w zbiorniku pojazdu, to czyni to dla wÅ‚asnych potrzeb i z pewnoÅ›ciÄ… w celach niehandlowych. Jeżeli jednak ta sama osoba powtórzy tÄ™ czynność dwadzieÅ›cia razy w miesiÄ…cu, to z pewnoÅ›ciÄ… wzbudzi to, co najmniej poważne wÄ…tpliwoÅ›ci, czy byÅ‚a w stanie zużyć to paliwo poprze jazdÄ™ wÅ‚asnym samochodem? Przepisy bowiem nie zezwalajÄ… na spuszczanie paliwa ze zbiornika pojazdu, za wyjÄ…tkiem przypadków awaryjnych. Tak wiÄ™c na nic zda siÄ™ tÅ‚umaczenie, że paliwo zostaÅ‚o zużyte do kosiarki spalinowej, czy tez drugiego posiadanego pojazdu. Z informacji, jakie uzyskaÅ‚em od celników wynika, że ilość osób, które z dużą czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… przekraczajÄ… granicÄ™ polsko – ukraiÅ„skÄ… przewożąc paliwo, nie jest szokujÄ…ca, ale na tyle duża, że stanowi istotny problem. Wprowadzane zmiany nie dotknÄ… zatem przeciÄ™tnego podróżnego a tylko tych, którzy z przywozu paliwa z Ukrainy uczynili sobie sposób zarobkowania. Jak w praktyce bÄ™dzie to wyglÄ…daÅ‚o? SpecjaliÅ›ci ze SÅ‚użby Celnej bÄ™dÄ… szczegółowo analizowali wszystkie przypadki czÄ™stego wwozu paliw silnikowych. Pod uwagÄ™ bÄ™dÄ… brane różne czynniki, miedzy innymi pojemność zbiornika, Å›rednie zużycie paliwa przez dany typ pojazdu, odlegÅ‚ość miejsca zamieszkania podróżnego od granicy itp. W przypadku dojÅ›cia przez funkcjonariuszy do przekonania, że wwożone paliwo nie ma charakteru okazjonalnego, a jego ilość wskazuje na handlowe przeznaczenie, osoba wwożąca zostanie zobowiÄ…zana do opÅ‚aty podatku akcyzowego, podatku VAT i ewentualnie cÅ‚a. Innym rozwiÄ…zaniem bÄ™dzie powrót na UkrainÄ™. Nie znam wysokoÅ›ci tych opÅ‚at, ale jedno jest pewne, spowodujÄ… one caÅ‚kowitÄ… nieopÅ‚acalność handlu tym paliwem. OpierajÄ…c siÄ™ na przywoÅ‚anym orzeczeniu Europejskiego TrybunaÅ‚ SprawiedliwoÅ›ci w opisanym wyżej sposób może być analizowany każdy towar przywożony z zagranicy w bagażu podróżnego. Przytoczone konsekwencje mogÄ… również spotkać na przykÅ‚ad osobÄ™, która przez dziesięć kolejnych dni bÄ™dzie przywoziÅ‚a do Polski 10 litrów piwa. ZdajÄ™ sobie sprawÄ™ z tego, że wprowadzone zmiany postÄ™powania wywoÅ‚ajÄ… wiele niezadowolenia a być może spowodujÄ… również protesty ludzi, którym sÄ… one nie w smak. Dlatego wÅ‚aÅ›nie staraÅ‚em siÄ™ w moim artykule szeroko i szczegółowo pokazać ich istotÄ™, podstawÄ™ prawnÄ… oraz powody wprowadzenia. Jestem przekonany, że przez znakomitÄ… wiÄ™kszość przekraczajÄ…cych granicÄ™ zostanÄ… one przyjÄ™te ze zrozumieniem a nawet z zadowoleniem. SÄ… one, moim zdaniem, kolejnym etapem wprowadzania normalnoÅ›ci na przejÅ›ciach granicznych z UkrainÄ….

Marek Prorok


adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=1251