|
|||
:: [3/115] Stop dla pokÄ…tnego handlu ukraiÅ„skim paliwem Artyku³ dodany przez: Redakcja (2011-02-23 14:51:03) Od dnia 15 lutego bieżącego roku szykujÄ… siÄ™ poważne zmiany dla osób wwożących do naszego kraju paliwa zatankowane w ukraiÅ„skich stacjach paliw. W prawie celnym podstawowÄ… zasadÄ… jest ochrona narodowego rynku przed niekontrolowanym napÅ‚ywem towarów z zewnÄ…trz. CaÅ‚y system opÅ‚at i należnoÅ›ci celnych ma za zadanie, wÅ‚aÅ›nie takÄ… ochronÄ™ sprawować. Szczególnie Å›ciÅ›le chroniony jest rynek towarów akcyzowych, czyli alkoholu, papierosów i paliw. ZasadÄ… jest pobieranie opÅ‚at od przywozu tych towarów na rynek polski. Istnieje od niej wyjÄ…tek dla osób dokonujÄ…cych okazjonalnego wwozu tych towarów pod warunkiem, że przywożone sÄ… na wÅ‚asny użytek w iloÅ›ciach niewskazujÄ…cych na ich handlowe przeznaczenie. Przepisy nie zawierajÄ… precyzyjnego okreÅ›lenia owej okazjonalnoÅ›ci podobnie trudne jest precyzyjne okreÅ›lenie, jaka ilość danego produktu ma jeszcze charakter niehandlowy, a jaka już ten charakter traci. Brak takich regulacji nie wynika z opieszaÅ‚oÅ›ci, czy też niedokÅ‚adnoÅ›ci, twórców przepisów celnych, ale z charakteru opisywanej sytuacji. Każdy przywóz ma charakter indywidualny, podobnie jak indywidualne sÄ… potrzeby każdego czÅ‚owieka. Trudno jest wiÄ™c w sposób kategoryczny precyzować czÄ™stotliwość i ilość wwożonych towarów. Dlatego logicznym wydaje siÄ™ zastosowanie indywidualnej oceny każdej sytuacji, naturalnie z zachowaniem norm ogólnie przyjÄ™tych i zasad zdrowego rozsÄ…dku. Rok temu przyjÄ™to wprawdzie rozwiÄ…zanie, że czÄ™stotliwość okazjonalnego przywozu nie może być wiÄ™ksza, niż co 24 godziny, ale nie jest to peÅ‚ne rozwiÄ…zanie problemu. Sprawa ta nie jest tylko naszym polskim problemem. Podobne kÅ‚opoty majÄ… również inne kraje Unii Europejskiej i z tego to powodu problemem tym zajmowaÅ‚ siÄ™ TrybunaÅ‚ SprawiedliwoÅ›ci Unii Europejskiej, zwany potocznie Europejskim TrybunaÅ‚em SprawiedliwoÅ›ci. RozstrzygniÄ™cie, o którym mowa, nastÄ…piÅ‚o na wniosek rzÄ…du Szwecji. Omawiany wyrok TrybunaÅ‚u z dnia 4 czerwca 2002 roku(sprawa C-99/00) uznaje jednoznacznie, że decydujÄ…cy jest indywidualny charakter sprawy i każdy przypadek wymaga odrÄ™bnej oceny. Orzeczenie idzie jeszcze dalej i stwierdza, że instrukcje opracowane przez organy celne sÄ… tylko niewiążącym instrumentem- narzÄ™dziem, majÄ…cym na celu usprawnienie procedur celnych. ReasumujÄ…c, każdy przypadek okazjonalnego przywozu towaru ma być analizowany i indywidualnie oceniany przez funkcjonariuszy sÅ‚użb celnych. StojÄ…c na tym stanowisku SÅ‚użba Celna RP postanowiÅ‚a wprowadzić z dniem 15 lutego bieżącego roku zasadÄ™ szczegółowego analizowania indywidualnych przypadków wwozu do kraju paliw silnikowych. Nie ulega dla nikogo wÄ…tpliwoÅ›ci, że jeżeli ktoÅ› wwozi jednorazowo do kraju sto litrów paliwa w zbiorniku pojazdu, to czyni to dla wÅ‚asnych potrzeb i z pewnoÅ›ciÄ… w celach niehandlowych. Jeżeli jednak ta sama osoba powtórzy tÄ™ czynność dwadzieÅ›cia razy w miesiÄ…cu, to z pewnoÅ›ciÄ… wzbudzi to, co najmniej poważne wÄ…tpliwoÅ›ci, czy byÅ‚a w stanie zużyć to paliwo poprze jazdÄ™ wÅ‚asnym samochodem? Przepisy bowiem nie zezwalajÄ… na spuszczanie paliwa ze zbiornika pojazdu, za wyjÄ…tkiem przypadków awaryjnych. Tak wiÄ™c na nic zda siÄ™ tÅ‚umaczenie, że paliwo zostaÅ‚o zużyte do kosiarki spalinowej, czy tez drugiego posiadanego pojazdu. Z informacji, jakie uzyskaÅ‚em od celników wynika, że ilość osób, które z dużą czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… przekraczajÄ… granicÄ™ polsko – ukraiÅ„skÄ… przewożąc paliwo, nie jest szokujÄ…ca, ale na tyle duża, że stanowi istotny problem. Wprowadzane zmiany nie dotknÄ… zatem przeciÄ™tnego podróżnego a tylko tych, którzy z przywozu paliwa z Ukrainy uczynili sobie sposób zarobkowania. Jak w praktyce bÄ™dzie to wyglÄ…daÅ‚o? SpecjaliÅ›ci ze SÅ‚użby Celnej bÄ™dÄ… szczegółowo analizowali wszystkie przypadki czÄ™stego wwozu paliw silnikowych. Pod uwagÄ™ bÄ™dÄ… brane różne czynniki, miedzy innymi pojemność zbiornika, Å›rednie zużycie paliwa przez dany typ pojazdu, odlegÅ‚ość miejsca zamieszkania podróżnego od granicy itp. W przypadku dojÅ›cia przez funkcjonariuszy do przekonania, że wwożone paliwo nie ma charakteru okazjonalnego, a jego ilość wskazuje na handlowe przeznaczenie, osoba wwożąca zostanie zobowiÄ…zana do opÅ‚aty podatku akcyzowego, podatku VAT i ewentualnie cÅ‚a. Innym rozwiÄ…zaniem bÄ™dzie powrót na UkrainÄ™. Nie znam wysokoÅ›ci tych opÅ‚at, ale jedno jest pewne, spowodujÄ… one caÅ‚kowitÄ… nieopÅ‚acalność handlu tym paliwem. OpierajÄ…c siÄ™ na przywoÅ‚anym orzeczeniu Europejskiego TrybunaÅ‚ SprawiedliwoÅ›ci w opisanym wyżej sposób może być analizowany każdy towar przywożony z zagranicy w bagażu podróżnego. Przytoczone konsekwencje mogÄ… również spotkać na przykÅ‚ad osobÄ™, która przez dziesięć kolejnych dni bÄ™dzie przywoziÅ‚a do Polski 10 litrów piwa. ZdajÄ™ sobie sprawÄ™ z tego, że wprowadzone zmiany postÄ™powania wywoÅ‚ajÄ… wiele niezadowolenia a być może spowodujÄ… również protesty ludzi, którym sÄ… one nie w smak. Dlatego wÅ‚aÅ›nie staraÅ‚em siÄ™ w moim artykule szeroko i szczegółowo pokazać ich istotÄ™, podstawÄ™ prawnÄ… oraz powody wprowadzenia. Jestem przekonany, że przez znakomitÄ… wiÄ™kszość przekraczajÄ…cych granicÄ™ zostanÄ… one przyjÄ™te ze zrozumieniem a nawet z zadowoleniem. SÄ… one, moim zdaniem, kolejnym etapem wprowadzania normalnoÅ›ci na przejÅ›ciach granicznych z UkrainÄ…. Marek Prorok
adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=1251 |