|
||||
:: [19/112] Radni powiatowi chcÄ… powrotu pociÄ…gu Artyku³ dodany przez: Redakcja (2011-01-06 13:02:07) Ostatnia sesjÄ™ Rady Powiatu Bieszczadzkiego zdominowaÅ‚a sprawa zawieszenia ruchu na linii kolejowej Zagórz-Chyrów. W sprawie tej burmistrz Ustrzyk Dolnych Henryk SuÅ‚uja i starosta Bieszczadzki Krzysztof GÄ…sior wystosowali pismo do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka o nastÄ™pujÄ…cej treÅ›ci: „Wobec pojawiajÄ…cych siÄ™ informacji o zamiarze zlikwidowania bÄ…dź zawieszenia poÅ‚Ä…czenia kolejowego Zagórz- Chyrów skÅ‚adamy stanowczy protest przeciwko takiej decyzji. Zawieszenie przewozów pasażerskich na tym odcinku doprowadzi do caÅ‚kowitej likwidacji transportu kolejowego we wschodniej części województwa podkarpackiego, a zarazem do zamkniÄ™cia kolejowego przejÅ›cia granicznego KroÅ›cienko- Chyrów. FunkcjonujÄ…ce od 1994 r. kolejowe przejÅ›cie graniczne KroÅ›cienko- Chyrów stanowi trwaÅ‚y element systemu poÅ‚Ä…czeÅ„ miÄ™dzynarodowych SÅ‚owacja- Polska- Ukraina, a jednoczeÅ›nie jest jedynym tego typu przejÅ›ciem polsko- ukraiÅ„skim na poÅ‚udnie od przejÅ›cia Medyka- MoÅ›ciska, otwierajÄ…c najkrótszÄ… drogÄ™ kolejowÄ… z Polski do Rumunii, BuÅ‚garii i innych krajów baÅ‚kaÅ„skich. WÅ‚adze samorzÄ…dowe po obydwu stronach polsko- ukraiÅ„skiej granicy od chwili uruchomienia przejÅ›cia czyniÄ… starania o poszerzenie funkcji o przewozy towarowe. Celem tych zabiegów jest zniesienie barier formalnych dla rozwoju zwykÅ‚ej współpracy, przede wszystkim gospodarczej, a tym samym zwiÄ™kszenie rentownoÅ›ci linii… W Å›wietle powyższego wnosimy o podjÄ™cie dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do zweryfikowania ewentualnej decyzji ZarzÄ…du Przewozów Regionalnych o staÅ‚ym zawieszeniu poÅ‚Ä…czenia kolejowego KroÅ›cienko- Chyrów, ponieważ wprowadzenie jej w życie przyniesie wielce negatywne skutki zarówno obecnie jak i w nieodlegÅ‚ej przyszÅ‚oÅ›ci, szczególnie w czasie gdy Ukraina i Polska czyniÄ… przygotowania do EURO 2012.” Rada Powiatu Bieszczadzkiego zajęła jednogÅ‚oÅ›nie stanowisko w który stanowczo sprzeciwia siÄ™ staÅ‚emu zawieszeniu kursowania pociÄ…gów komunikacji przygranicznej relacji JasÅ‚o- Chyrów- JasÅ‚o i Ustrzyki Dolne- Chyrów- Ustrzyki Dolne. Jak siÄ™ jednak okazaÅ‚o protest ten nie wywarÅ‚ na osobach do których byÅ‚ wiÄ™kszego wrażenia i poÅ‚Ä…czenie te nie znalazÅ‚o siÄ™ w nowym rozkÅ‚adzie jazdy PKP Przewozy Regionalne. Spółka podlega bezpoÅ›rednio MarszaÅ‚kowi Województwa Podkarpackiego, a ten nie widzi potrzeby utrzymywania tej linii. Tak prawdÄ™ mówiÄ…c w formie jakÄ… miaÅ‚a ta linia kolejowa ostatnio, nikt nie widzi potrzeby jej istnienia. KumulowaÅ‚a ona jedynie straty i to dość wysokie. Bowiem do dopÅ‚at do przewozów dochodziÅ‚y jeszcze spore kwoty przeznaczane na remont wagonów demolowanych systematycznie przez przemytników papierosów. Przewozy Regionalne miaÅ‚y pretensje do celników, ze również niszczÄ… wagony, natomiast same nie zabezpieczaÅ‚y siÄ™ przed tym procederem w żaden sensowny sposób. Znaleziono pieniÄ…dze na utrzymanie odcinków z Rzeszowa do JasÅ‚a oraz z JasÅ‚a do Zagórza. Ustrzyki wypadÅ‚y z tej gry najprawdopodobniej na trwaÅ‚e. Starosta Bieszczadzki zaproponowaÅ‚ by przez jakiÅ› czas pociÄ…g ten kontrolowali SOK-iÅ›ci, ale kolej tÅ‚umaczy to tym, że mogÄ… oni pilnować pociÄ…gu tylko do granicy, zaÅ› wiadomo że najmocniejsze rozkrÄ™canie wagonów ma miejsce po ukraiÅ„skiej stronie. Na zachodzie Polski oraz na północy wznawia siÄ™ ruch na lokalnych trasach kolejowych. CzÄ™sto robiÄ… to prywatni inwestorzy bo oni sÄ… reformowalni i wiedzÄ…, ze to niezÅ‚y interes. PKP ustaliÅ‚y sieć przystanków jeszcze za czasów Franciszka Józefa i do tej pory nic w tej sieci nie zmieniÅ‚y. PociÄ…gi- choćby na trasie z Zagórza do KroÅ›cienka zatrzymywaÅ‚y siÄ™ na caÅ‚kowitym odludzi, a omijaÅ‚y gÄ™sto zamieszkane osiedla. Nie dziw wiÄ™c , ze przegraÅ‚y walkÄ™ z autobusami i prywatnymi samochodami. Tymczasem wiadomym jest, że to najtaÅ„sza i najwygodniejsza forma podróżowania. PrÄ™dzej czy później ktoÅ› ponownie uruchomi ruch kolejowy na tej linii. Szkoda tylko tego, że przez ten czas degradacji ulegnÄ… szyny i caÅ‚a kolejowa infrastruktura. By liniÄ™ uruchomić trzeba bÄ™dzie ponownie wyÅ‚ożyć duże pieniÄ…dze. O tym w jak nierealnym Å›wiecie żyje w dalszym ciÄ…gu kolej Å›wiadczy fakt uruchomienie poÅ‚Ä…czenia Lublina z Zagórzem. Z caÅ‚ym szacunkiem dla kolejarskiego miasteczka, ale jeÅ›li już ktoÅ› z tej linii skorzysta to raczej po to by dojechać do Sanoka, Leska , PolaÅ„czyka ,Ustrzyk. Nic by siÄ™ wiÄ™c nie staÅ‚o gdyby pociÄ…g ten do Ustrzyk dojeżdżaÅ‚ i wracaÅ‚ do stacji docelowej w Zagórzu. Jednak kolej woli kasÄ™ oddać konkurencji czyli autobusom. Dopóki jakiÅ› grom nie padnie na dyrekcjÄ™ tej instytucji to kolej w dalszym ciÄ…gu bÄ™dzie kumulować dÅ‚ugi, a jedynym remedium dla geniuszy niÄ… kierujÄ…cych bÄ™dzie likwidowanie kolejnych tras. WiesÅ‚aw Stebnicki
adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=1190 |