:: [Nr 7/47] Szanowny Panie Ustrzycki!!!
Artyku³ dodany przez: Redakcja (2006-09-19 21:26:31)

Powiększ zdjęcie
Ustrzycki Dworzec PKP
Zawsze wydawaÅ‚o mi siÄ™, że najwiÄ™kszÄ… szansÄ… i przyszÅ‚oÅ›ciÄ… naszego miasta jest rozwój turystyki i wszystkiego, co jest z niÄ… zwiÄ…zane, o czym wielokrotnie pisaÅ‚em w moich listach. Do ważnych elementów tak zwanej infrastruktury, bez których prawidÅ‚owa obsÅ‚uga ruchu turystycznego jest poważnie utrudniona lub prawie niemożliwa należą bez wÄ…tpienia obiekty transportu publicznego lub inaczej mówiÄ…c komunikacji zbiorowej. Już jakiÅ› czas temu zlikwidowano w Ustrzykach Dolnych dworzec kolejowy i nasze miasto spadÅ‚o tym samym do poziomu Ustjanowej czy ZaÅ‚uża, gdzie do pociÄ…gu można wsiąść, ale kupienie biletu na stacji jest już niemożliwe. I nie chodzi tu bynajmniej o bilet do KroÅ›cienka, Chyrowa czy Zagórza. W mieÅ›cie, które ma ambicjÄ™ być turystycznÄ… MekkÄ… Bieszczadów powinna istnieć możliwość zakupu biletu wraz z rezerwacjÄ… miejsca na podróż na przykÅ‚ad z PrzemyÅ›la do Krakowa, Katowic czy Warszawy. W czerwcu bieżącego roku dowiedziaÅ‚em siÄ™, że aby dokonać zakupu biletu wraz z miejscówkÄ… na pociÄ…g z PrzemyÅ›la do GdaÅ„ska, lub na jakikolwiek pociÄ…g obsÅ‚ugiwany przez kolejowÄ… spółkÄ™ „Intercity” należy pojechać do PrzemyÅ›la lub Krosna, czyli drobne osiemdziesiÄ…t kilometrów. Jakby tego byÅ‚o maÅ‚o z dniem 1 sierpnia 2006 roku zlikwidowano w Ustrzykach Dolnych dworzec autobusowy, co automatycznie przesuwa nasze miasto do poziomu Europy „z”, bo nawet na sÄ…siedniej Ukrainie w każdym mieÅ›cie powiatowym istniejÄ… dworce autobusowe, na których można zasiÄ™gnąć informacji czy nabyć bilet. Nie mówiÄ™ już o takim drobiazgu, jak zakup biletu w przedsprzedaży, gdy zachodzi konieczność podróżowania w okresie wzmożonego ruchu pasażerskiego i mamy uzasadnionÄ… obawÄ™, że może zabraknąć wolnych miejsc. CzÄ™sto porównywaÅ‚em niektóre ustrzyckie rozwiÄ…zania do tych istniejÄ…cych w pobliskim Lesku, tym razem wypada ono nieszczególnie, bo tam dworzec autobusowy istnieje nadal, mimo że w przeciwieÅ„stwie do Ustrzyk Dolnych, wiÄ™kszość zatrzymujÄ…cych siÄ™ tam autobusów to tak zwane „kursy przelotowe”. Kilka lat temu wysiÅ‚kiem wielu ludzi odremontowano pochodzÄ…cy z przeÅ‚omu dziewiÄ™tnastego i dwudziestego wieku ustrzycki dworzec kolejowy. PoczÄ…tkowo w odnowionym budynku tÄ™tniÅ‚o życie, miaÅ‚y tu swoje siedziby sÅ‚użby PKP, PKS oraz Bieszczadzka Agencja Rozwoju Regionalnego. W chwili obecnej dzieje siÄ™ tu niewiele, a przy tej degradacji, za kilka lat bÄ™dzie tu można spotkać jedynie ustrzyckich „obszczymurków”, dla których podstawowym zajÄ™ciem jest zdobywanie i spożywanie alkoholu etylowego, choć tym metylowym też nie gardzÄ…. PotrafiÄ™ zrozumieć decyzjÄ™ wÅ‚adz kolejowych, czy też kierownictwa PKS „Connex Sanok” o likwidacji dworca kolejowego i autobusowego, bo dla nich jedynym kryterium dziaÅ‚ania jest bezwzglÄ™dny rachunek ekonomiczny, ale nie potrafiÄ™ zrozumieć, dlaczego ustrzyckie wÅ‚adze samorzÄ…dowe spokojnie patrzÄ… na powolnÄ… degradacjÄ™ miasta, nie czyniÄ…c niczego w kierunku jej powstrzymania. Dla wÅ‚adz miasta, poza oczywistymi wzglÄ™dami ekonomicznymi, powinny jeszcze istnieć wzglÄ™dy prestiżowe, które w tym przypadku sÄ…, co najmniej tak samo ważne. Poza tym, to chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak wielkie znaczenie dla rozwoju ustrzyckiej turystyki ma godna obsÅ‚uga goÅ›ci przyjeżdżajÄ…cych do naszego miasta i regionu komunikacjÄ… publicznÄ…, tym bardziej, że jest ich ciÄ…gle niemaÅ‚o. Można i należy znaleźć rozsÄ…dne wyjÅ›cie z tej trudnej sytuacji i im szybciej siÄ™ to stanie tym lepiej, bo sezon letni dobiega wprawdzie koÅ„ca, ale ten zimowy, równie ważny, zacznie siÄ™ niebawem. Jeżeli niemożliwe jest zawarcie porozumienia z PKP i PKS, to może warto rozważyć umieszczenie w budynku dworca kolejowego Bieszczadzkiego Centrum Informacji i Promocji, które w ramach swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci może prowadzić przedsprzedaż biletów kolejowych i autobusowych na ogólnie przyjÄ™tych zasadach. MyÅ›lÄ™, że kontrahent wspierany przez ustrzyckÄ… gminÄ™ może być na tyle atrakcyjny, że zarówno PKS „Connex Sanok”, jak kolejowe spółki „Przewozy Regionalne” i „PKP Intercity” bÄ™dÄ… chciaÅ‚y podpisać z nim stosownÄ… umowÄ™, tym bardziej, że nie bÄ™dzie ona niosÅ‚a z sobÄ… żadnego ryzyka. Jeżeli to rozwiÄ…zanie nie przypadnie do gustu ustrzyckim wÅ‚odarzom, to może zaproponować Å›wiadczenie tego rodzaju usÅ‚ug jednemu z prywatnych biur podróży. MyÅ›lÄ™, że poprzez odpowiedniÄ… pomoc(na przykÅ‚ad w kosztach utrzymania lokalu) i takie rozwiÄ…zanie jest możliwe. Jedno jest pewne, utrzymywanie istniejÄ…cego stanu przyniesie naszemu miastu zdecydowanie wiÄ™cej szkody niż pożytku. Mocno wierzÄ™, że w niedÅ‚ugim czasie zostanÄ… podjÄ™te skuteczne dziaÅ‚ania i miÅ‚oÅ›nicy sportów zimowych, którzy przyjadÄ… do Ustrzyk Dolnych Å›rodkami komunikacji publicznej nie bÄ™dÄ… mieli żadnych kÅ‚opotów w uzyskaniu informacji, ani w zakupie biletów, nawet, jeżeli bÄ™dÄ… to bilety z Warszawy do Moskwy czy Paryża. PozostajÄ™ z szacunkiem.

Ambroży Optymista
Pisałem w Ustrzykach Dolnych dnia 24 sierpnia 2006 roku.


adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=112