|
|||
:: [13/106] Szanowny Panie Marku! Artyku³ dodany przez: Redakcja (2010-09-14 15:41:39) Poruszony przez Pana problem dotyczy zapewne caÅ‚ych Bieszczad i nie zawęża siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie do dróg gminnych, na których to zniszczenia sÄ… - co być może dziwne - zapewne najmniejsze wartoÅ›ciowo. Sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. ZniszczeÅ„ nie dokonujÄ… NadleÅ›nictwa jako takie lub też dokonujÄ… ich w niewielkim zakresie. Zniszczenia najczęściej sÄ… dokonywane przez podmioty zewnÄ™trzne. JeÅ›li chodzi o drogi i mienie gminne sÄ… to najczęściej ZakÅ‚ady UsÅ‚ug LeÅ›nych i ich podwykonawcy Å›wiadczÄ…cy usÅ‚ugi zrywkowe. W przypadku dróg powiatowych i krajowych zniszczeÅ„ dokonujÄ… najczęściej przewoźnicy/firmy transportowe Å›wiadczÄ…ce z kolei usÅ‚ugi na rzecz podmiotów kupujÄ…cych drewno. Nie oznacza to, że NadleÅ›nictwa/Dyrekcje OkrÄ™gowe LP - tu DOLP Krosno. Od pewnego czasu nosiÅ‚em siÄ™ z zamiarem "zrobienia czegoÅ›" w tym temacie, ale jako osoba prywatna nieposiadajÄ…ca mandatu do tego typu dziaÅ‚aÅ„ mogÄ™ zrobić niewiele a w koÅ„cowym efekcie zaszkodzić sobie. Zbieranie podpisów z pewnych wzglÄ™dów nie jest skuteczne i też ostatecznie może obciążyć sygnatariuszy. Może wiÄ™c Pan/Wasza redakcja podejmie ten temat. Poniżej kilka uwag: 1) Prawie wszystkie drogi na terenie Bieszczad sÄ… przeznaczone dla pojazdów poniżej 20t. W zasadzie po Bieszczadach nie ma możliwoÅ›ci poruszania siÄ™ zaÅ‚adowanymi "tirami”, których masa oscyluje w granicach 40 ton. JeÅ›li nawet brak ograniczenia na drodze to sÄ… one na mostach, przepustach, innych newralgicznych miejscach i przejazd "tira" zawsze jest zwiÄ…zany z Å‚amaniem prawa. Ograniczenia te to najczęściej 15, 10 i 6t. Policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego nie reaguje na zgÅ‚oszenie o przypadku takiego wykroczenia, ponieważ - i ma tu racjÄ™ - zanim przybÄ™dÄ… na miejsce sprawcy już nie bÄ™dzie. TwierdzÄ… też, że nie mogÄ… czatować caÅ‚y dzieÅ„ na potencjalnego sprawcÄ™. To też jest zrozumiaÅ‚e. Nie oznacza to jednak, że nie majÄ… możliwoÅ›ci kontroli. MajÄ… przecież możliwość kontroli wstecznej dokumentów, z których wynika jasno, kto, kiedy, jakim Å›rodkiem transportu, którÄ™dy, co i w jakiej iloÅ›ci przewoziÅ‚. Dokumenty te znajdujÄ… siÄ™ u wszystkich przewoźników a na pewno też w nadleÅ›nictwach (kopie listów przewozowych - potwierdzenia odbioru drewna). Zapewne nie byÅ‚oby w interesie nadleÅ›nictw ujawnianie ich, ale to nie jedyny grzeszek, ponieważ: 2) NadleÅ›nictwa zbywajÄ… drewno na warunkach loco skÅ‚ad. Te skÅ‚ady sÄ… zlokalizowane prawie identycznie jak ten w Równi. NadleÅ›nictwa wiedzÄ… o ograniczeniach na drogach jednak NIE PODAJÄ„ TEGO w ofertach. Uważam, że robiÄ… to celowo. Po sprzedaży problem przechodzi na nabywcÄ™/przewoźnika i nadleÅ›nictwo ma rÄ™ce czyste. To samo dotyczy samej zrywki. NadleÅ›nictwo zleca zrywkÄ™ ZUL-om zostawiajÄ…c im problem którÄ™dy zrywka zostanie wykonana. 3) Czasem NadleÅ›nictwa dokonujÄ… "remontów" dróg, którymi byÅ‚a przeprowadzana zrywka. Wg mnie jest zwykÅ‚e mydlenie oczu, ponieważ daje tylko argument NadleÅ›nictwu, że skoro "remontujemy" to możemy(nasi zleceniobiorcy) korzystać. 4) NajwiÄ™ksze zniszczenia sÄ… na drogach powiatowych, zwÅ‚aszcza widać to dobrze tam gdzie nowy asfalt poÅ‚ożono w ostatnich latach. Jest on spÄ™kany, bynajmniej nie na skutek ruchu samochodów osobowych. NIE SÄ„ WYDAWANE Å»ADNE POZWOLENIA na przejazd pojazdów cięższych niż ograniczenia na drodze. 5) SamorzÄ…dy (powiaty i gminy) NIC NIE ROBIÄ„, aby zapobiec przeciwstawić siÄ™ takiemu stanowi rzeczy. Tu paradoks: WÅ‚aÅ›cicielem dróg powiatowych jest nie kto inny tylko Skarb PaÅ„stwa. WÅ‚aÅ›cicielem Lasów PaÅ„stwowych również. Kto kogo zatem powinien pozwać za poczynione szkody? Wydaje siÄ™, że skoro utrzymanie i remonty spoczywajÄ… na barkach powiatu, który posiada odrÄ™bnÄ… osobowość prawnÄ… to może on. Nic z tego, ponieważ kluczem jest tutaj osoba starosty. WystÄ™puje on niejako w trzech osobach: po pierwsze, jako wybrany przez RadÄ™ Powiatu (być może przez ZarzÄ…d Powiatu, który z kolei wybiera Rada - nieistotne) a wiÄ™c jako - można rzec - przedstawiciel jej interesów. Po drugie, jako kierownik urzÄ™du. Po trzecie - i tu o zgrozo - jako przedstawiciel Skarbu PaÅ„stwa zwÅ‚aszcza w sprawach dróg powiatowych. Pozew zatem prawdopodobnie musiaÅ‚by wyglÄ…dać nastÄ™pujÄ…co: Rada Powiatu podejmuje uchwaÅ‚Ä™ o zÅ‚ożeniu takiego pozwu. SporzÄ…dzony pozew jest podpisany przez starostÄ™ i skierowany do sÄ…du przeciwko Skarbowi PaÅ„stwa reprezentowanego przez......starostÄ™ powiatu. Pytanie: Która Rada podejmie takÄ… uchwaÅ‚Ä™ na podstawie której ich "wybraniec" poda do sÄ…du sam siebie? W przypadku gmin (dróg gminnych) sprawa wyglÄ…da inaczej. 6) Przyzwolenie na niszczenie dróg dajÄ… niejako sami mieszkaÅ„cy degradowanych terenów a to, dlatego że najczęściej tym leÅ›niczym, ZUL-owcem, przewoźnikiem, nabywcÄ… drewna jest bliższy lub dalszy sÄ…siad, ktoÅ› z rodziny, znajomy, itp. Stanowczy protest mógÅ‚by doprowadzić do utraty pracy drwali, smolarzy, Å‚adowaczy - najczęściej miejscowych. OczywiÅ›cie problem można rozwiÄ…zać z korzyÅ›ciÄ… (przede wszystkim finansowÄ…) dla wszystkich poprzez: 1) Wymuszenie na NadleÅ›nictwach/DOLP informowania potencjalnych nabywców o tym, że odbiór drewna możliwy jest samochodami o dopuszczalnej masie caÅ‚kowitej np. do 10t. W takim wypadku zarobiÄ… na tym przewoźnicy zmuszeni dzielić Å‚adunek oraz Å‚adowacze. 2) Wymuszenie na NadleÅ›nictwach zlecania zrywki do miejsca gdzie jest możliwość zaÅ‚adowania "tira". W tym wypadku zarobiÄ… wiÄ™cej ZUL-owcy, ponieważ stawka za zrywkÄ™ zależy od odlegÅ‚oÅ›ci. 3) Poinformowania nabywców (dane z przetargów sÄ… jawne) o stanie rzeczy. 4) Oficjalne poinformowanie (np. przez samorzÄ…dy) lokalnych firm przewozowych o stanie rzeczy. 5) Postawienie na drogach gminnych (tu powiat nie ma nic do gadania) znaków zakazu i ewentualnej dodatkowej tablicy informacyjnej. 6) NakÅ‚onienie ITD do przeprowadzenia prewencyjnych kontroli u przewoźników - póki co nie karać. JeÅ›li nawet te dziaÅ‚ania doprowadzÄ… do spadku cen drewna loco skÅ‚ad to jest to naturalna korzyść dla miejscowych. Jedynym stratnym wydajÄ… siÄ™ być Lasy PaÅ„stwowe, ale ostatecznie nie przekażą do Skarbu PaÅ„stwa pieniÄ™dzy, które okrojone przez nadmuchanÄ… biurokracjÄ™ wrócÄ… do nas w postaci np. "schetynówek". Mam nadziejÄ™, że podrąży Pan temat zwracajÄ…c siÄ™ do odpowiednich instytucji. Pozdrawiam. StaÅ‚y Czytelnik Od redakcji: List otrzymaÅ‚em w zwiÄ…zku z moim artykuÅ‚em zatytuÅ‚owanym „Równia – Kto tu rzÄ…dzi?” zamieszczonym w poprzednim numerze „Naszych PoÅ‚onin”. Wszystkie podkreÅ›lenia zawarte w oryginale listy zostaÅ‚y zachowane. Zgodnie z życzeniem autora jego nazwisko i adres zachowaÅ‚em do swojej wiadomoÅ›ci. Marek Prorok
adres tego artyku³u: http://www.naszepo³oniny.pl/articles.php?id=1070 |